Wednesday, January 14, 2009

Mens man venter

En uke igjen, så kommer MacBook-en! Jeg går bare å tripper, gor jeg både gleder og gruer meg. Jeg gleder meg til å få noe nytt å leke med, en ny verden å utforske. Og jeg gruer meg, for jeg skal gå fra å være meget vant til å ha en workstation tilgjengelig hele tiden. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å beholde den stasjonære en liten stund til, men planen er å gjøre den om til media-server. Har ikke helt bestemt meg for hvilket operativsystem jeg skal kjøre på den.

Det eneste jeg vet er at jeg ikke kommer til å savne Windows XP så veldig mye. XP fungerer veldig bra, det er ikke det, men jeg er lei av alle de små tingene som irriterer.

Jeg var i mange år veldig anti-Microsoft. Jeg sverget til Linux, og var en god disipel. Etterhvert vokste jeg mentalt, og lærte meg å se ting fra fler vinkler. Og jeg slo meg til ro med vanen at alle OS har vær sin virkeplass. Jeg kjører konsekvent linux på servere, men sjeldent som desktop. For mitt bruk fungerer det ikke. Så på arbeidsmaskinene har jeg kjørt XP, og til en viss grad Vista. Ja, jeg hater ikke Vista. Vista i seg selv er en glimrende idé, den er bare litt svakt utført. Og Vista Media Center er et kapittel for seg selv, jeg enkelt og greit elsker dette programmet. Så på laptoper foretrekker jeg Vista, men på den maskinen jeg i dag bruker som desktop, kjører jeg XP, av den enkelte grunn at jeg trenger å fokusere tallknusingen på visse områder, og ikke la det stikke av til fancy skjermbilder.

Jeg vet enda ikke om OSX blir det riktige for meg, men tiden er inne til å teste det ut iallefall.

No comments: