Saturday, August 2, 2008

The Gathering - på tide å finne røttene

Da var det bestemt, Kandu må betale moms for billettene de solgte til årets The Gathering. Og med det ser det mørkt ut for neste års arrangement. TAKK GUD! Jeg tror ikke TG vil forsvinne, men jeg håper de nå bruker muligheten til å finne tilbake til røttene.

Mitt første råd er, få bort gamerne. Er det flere enn meg som husker tilbake til 90-tallet, da talentspeidere stod i kø, kreatitiviteten stod i høysetet, og kunnskapen var rekordhøy? Jeg husker når Team 17 la sine øyne på Bjørn Lynne, og han steg til å bli en annerkjent musiker.

For de som er litt interesert i hva som har skjedd opp igjennom årene, har The Gathering en ftp med alt av konkuransematerialet liggende, og tro meg, det er verdt å ta en titt. Min personlige favoritt er 4k-intro-konkuransene. Om folk bare visste hvor vanskelig det var, og er, å lage en snutt på 4000 byte, så vil man fort bli imponert.

Hva er TG i dag? Et stort lan-party, der unger løper rundt, er illeluktende, spiller CS/WoW, og er generelt plagsomme. Og her kommer mitt andre råd: Flytt pengepremiene over der de tilhører. Sist jeg så, var førsteplassen i CS-konkuransen større enn samtlige kode-konkuranser!

Gaming er ikke kultur. Eller, spill er kultur, ikke spilling, så her er jeg enig med myndighetene. Hadde dog TG hatt fokus på koding, som igjen er kunst, ville det vært et kulturelt show.

Jeg er nok nostalgisk, men gi meg TG tilbake!

No comments: